بهبود جی تی متریکس gtmerix

[short_link]

 

سرعت یکی از معیارهای اصلی سئو سایت بوده و از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. به طور کلی هرچه میزان سرعت وبسایت شما بیشتر باشد، احتمال باقی ماندن کاربر در سایت برای مدت زمان بیشتر، بالاتر خواهد بود.

سرعت لود وب سایت

سرعت لود وب سایت

فرض کنید عبارتی را در گوگل جستجو می‌کنید و در بین وبسایت‌های موجود بر روی یکی از آنها کلیک می‌کنید؛ در صورتی که لود شدن صفحه آن وبسایت بیش از چند ثانیه طول بکشد، به سرعت از صفحه خارج خواهید شد و به سایت دیگری مراجعه می‌کنید. پس سنجش میزان سرعت به شما کمک می‌کند تا از مشکلات سایت خودتان در این زمینه آگاه شوید و برای جذب بیشتر کاربران، آن مشکلات را حل کنید.

جی تی متریکس چیست و چه کاربردی دارد؟ فرق جی تی متریکس با لایت‌ هاوس چیست؟ چگونه می‌توانیم سرعت سایت را افزایش دهیم؟ میزان زمان لازم برای بهبود سرعت سایت چقدر است؟ سرعت لود سایت شما چقدر برایتان مهم است؟

این ابزار کاربردی، جهت اندازه گیری و بررسی دقیق عوامل موثر بر میزان سرعت سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد. GTmetrix به آنالیز و تحلیل عوامل تاثیرگذار بر سرعت وب سایت پرداخته و می‌تواند برای حل مشکلات مربوط به کم بودن سرعت سایت، راهکارهایی ارائه دهد.

سرعت لود وب سایت در جی تی متریکس

سرعت لود وب سایت در جی تی متریکس

خوب است بدانید، سرعت واقعی سایت میانگین سرعت لود شدن صفحات سایت در روزهای مختلف است. این ابزار پرکاربرد و رایکان، با اندازه گیری میانگین سرعت سایت، راهکارهایی برای بهبود آن ارائه می‌دهد.

سوالات بالا دغدغه همه افرادی است که سایت دارند و در این حوزه فعالیت می‌کنند. GTmetrix در واقع یک گزارش بسیار کامل از عملکرد وبسایت شما و راهکارهای مناسبی در جهت افزایش سرعت سایت شما ارائه می‌دهد.

جی تی متریکس جدید برای آنالیز سایت شما از متریک‌های گوگل لایت‌ هاوس استفاده می‌کند. اما آپدیت جدید آن تمام نشده است و همچنان به دنبال داده‌هایی هستند که اطلاعات بیشتر از داده‌های لایت هاوس به آن اضافه کنند.

 

بهبود-gtmerix

بهبود-gtmerix

اهمیت سرعت سایت در افزایش رتبه سئو چیست؟

بر اساس فاکتورهایی که از سوی موتور جستجوی گوگل ارائه شده، سرعت لود شدن صفحات یکی از موارد پراهمیت در بهبود سئوسایت به شمار می‌رود. به بیان دیگر، سرعت مناسب سایت، یکی مهم‌ترین فاکتورهای بهینه سازی و سئوی سایت به حساب می‌آید. هر چند مدیران وب سایت‌ها برای بهبود سئو و رتبه سایت، از ابزارهای متنوعی استفاده می‌کنند. اما اکنون کامل‌ترین و پرکاربردترین ابزار برای بررسی فعالیت‌های سایت، ابزار جی تی متریکس است. با استفاده از این ابزار محبوب و رایگان، می‌توانید رتبه سایت خود را تا حد زیادی بهبود ببخشید.

هدف اصلی از بهینه سازی و بهبود سرعت سایت، قبل از هر چیز، بهبود تجربه کاربری و سپس رتبه سایت است. بنابراین اگر حتی یکی از فاکتورهای بهینه سازی سایت، کاربران شما را خسته یا اذیت می‌کند اما امتیاز شما را در جی تی متریکس سایت افزایش می‌دهد، بهتر است آن را نادیده بگیرید. چرا که کاربران مخاطبان شما از همه چیز مهم‌تر هستند.

ویژگی‌های سایت جی تی متریکس چیست؟

سایت GTmetrix از بهترین سایت‌های تست سرعت است و یک ارزیابی کلی بر اساس سیستم امتیاز دهی ارائه می‌دهد. جی تی متریکس سایت می‌تواند تمام موارد تاثیرگذار در سایت را برای شما لیست کند و در برخی خطاها به شما فایل‌های اصلاح شده ارائه دهد. به این ترتیب شما راحت‌تر می‌توانید سایت خود را اصلاح کرده و سرعت آن را به میزان قابل توجهی افزایش دهید.

سایت جی تی متریکس، امکان آنالیز و بررسی سرعت بارگذاری بخش‌های مختلف سایت را به صورت آنلاین فراهم می‌کند. علاوه بر این، به مدیران سایت‌ها کمک می‌کند تا از چگونگی بارگذاری بخش‌های مختلف سایت و اشکالات ایجاد شده در روند بارگذاری قسمت‌های مختلف، آگاهی پیدا کنند.

 

چرا Gtmetrix مهم است؟

قبل از هر چیزی باید به موضوع دلیل اهمیت Gtmetrix برای صاحبین کسب و کارهای اینترنتی وابسته به سایت بپردازیم! باید بدانیم جی تی متریکس چیست؟ به طور کلی جی تی متریکس ابزاری است که به وسیله آن متخصصین سئو می‌توانند عملکرد سایت را از نظر ساختار و سرعت بسنجند. اما در نسخه جدید جی تی متریکس، معیارهای متفاوت و همسو با سنجش گوگل نیز به آن اضافه شد.در معیارهای جدید جی تی متریکس، تجربه کاربری خوب اهمیت ویژه ای پیدا کرد همانطور که پیش‌تر در google lighthouse نیز دیده می‌شد.

بخش Gtmetrix Grade شامل دو قسمت Performance و Structure می‌شود.
قسمت Web Vitals هم که خود به سه بخش Largest Contentful Paint (زمان لود شدن بزرگترین عنصر داخل صفحه متن یا عکس یا هر عنصر دیگری )، Total Blocking Time (زمان مسدود شده ای که کاربر نمی‌تواند با صفحه شما تعامل داشته باشد) و Cumulative Layout Shift تقسیم می‌شود.
در جی تی متریکس جدید سه پارامتر LCP،TBT و CLS به انتهای صفحه رفته است و به جای آن در ابتدای گزارش آنالیز صفحه شاهد فاکتورهایی مثل TTI، TBT، FP، FCP و موارد دیگری هستید که معمولا عموم سایت‌های داخلی و حتی خارجی امتیاز پایینی را در آنها کسب می‌کردند اما امروزه جزو موارد اساسی امتیازدهی جی تی متریکس شده است از قسمت‌های دست نخورده می‌توان قسمت‌های waterfall، video و history را نام برد که بسیار با اهمیت هستند.

جی تی متریکس، ابزاری برای بررسی سرعت سایت است.
جی تی متریکس، ابزاری برای تجزیه و تحلیل عملکرد وب سایت است.
این ابزار به شما امکان می‌دهد تا تجزیه و تحلیل‌های دقیق را از داشبود وردپرس اجرا کنید.
ابزار رایگان جی تی متریکس برای دریافت گزارشات دقیق در مورد عملکرد وب سایت مورد استفاده قرار می‌گیرد.
ابزار جی تی متریکس برای صفحات سایت امتیاز (نمره) در نظر می‌گیرد.
این ابزار، خطاهای سایت را شناسایی کرده و برای رفع آن‌ها پیشنهادات مفید و کاربردی ارائه می‌دهد.
ابزار جی تی متریکس به شما امکان می‌دهد برای دریافت گزارشات به صورت روزانه، هفتگی یا ماهانه برنامه ریزی کنید.

راه اندازی یک وب سایت به تنهایی نمی‌تواند به رشد کسب و کار شما کمک کند. شما باید وب سایت خود را به شکل حرفه‌ای برای موتورهای جستجو بهینه کنید. برای انجام این کار به یک ابزار مناسب مانند ابزار جی تی متریکس سایت نیاز دارید. با این ابزار تحلیلی می‌توانید وب سایت خود را از ابعاد مختلف مورد ارزیابی قرار داده و با استفاده از اطلاعاتی که به دست می‌آورید، آن را بهینه سازی کنید.

 

اهمیت واترفال (waterfall) در GTmetrix

قسمت waterfall را علاوه بر جی تی متریکس، گوگل کروم، فایرفاکس و … نیز عرضه کرده‌اند. در این قسمت می‌توان تک تک منابعی را که بارگزاری می‌شوند بررسی کرد. به عنوان مثال می‌توان زمان لود، زمان برقراری ارتباط بین سرور و کلاینت، بلاک بودن و …. را مورد بررسی قرار داد. به طور کلی با آنالیز این قسمت می‌توان stateهای مختلف یک کانکشن را مشاهده کرد. این قسمت به قدری با اهمیت بوده است که مانع از حذف آن در آپدیت جدید جی تی متریکس شده است.

بعد از انجام آنالیز سایت، عموما پایین ترین امتیاز در ۶ قسمت اصلی gtmetrix جدید در قسمت performance دیده می‌شود. پارامترهایی که پرفورمنس را تحت تاثیر قرار داده اند دقیقا پارامترهایی هستند که در Page Speed Insight به چشم می‌خورند.

در ادامه به بررسی اجمالی هر یک از موارد مربوط به عملکرد جی تی متریکس جدید می‌پردازیم.
۱- بخش FCP) First Contentful Paint)

در قسمت سوم دوره ویدویی آموزش جی تی متریکس در مورد اینکه FCP چیست بطور کامل توضیح داده شد. به طور کلی FCP، شباهت زیادی به FP) First Paint) دارد. FP مدت زمانی است که اولین رنگ بک گراند از وبسایت شما دیده می‌شود و معمولا زمان بسیار کوتاهی است. پارامتر FCP بلافاصله بعد از FP ظاهر می‌شود و فاصله زمانی بسیار کمی با آن دارد. زمانی که یکی از کانتنت‌ها (عکس یا متن) به صورت کامل نمایش داده شود، زمان FCP ثبت می‌شود.

۲- بخش (Time to Interactive (TTI

سرعت لود صفحات هم برای کاربر و هم برای گوگل بسیار با اهمیت است. پارامتر TTI دقیقا به همین موضوع اشاره میکنه و به معنی زمانی است که کاربر می تواند با صفحه تعامل داشته باشه. این تعامل میتونه یک کلیک و یا پر کردن ی فرم باشه! ویدیوی آموزشی TTI را در قسمت چهارم ویدیوهای جی تی متریکس داخل این صفحه مشاهده کنید.

۳- بخش (Speed Index (SI

آموزش ویدیویی SI در قسمت پنجم ویدیوهای جی تی متریکس این صفحه قابل مشاهده است. نکته مهم این است که SI زمان ترسیم بالاترین قسمت از صفحه سایت را بررسی می‌کند. از طرف دیگر SI عموما وابسته به FCP و LCP است. در واقع SI معیاری است که به بررسی عملکرد صفحه می‌پردازد و سرعت آن را اندازه می‌گیرد.

۴- بخش TBT) Total Blocking Time)

از زمانی که FCP اتفاق می‌افتد تا زمانی که کاربر بتواند با صفحه تعامل کند (TTI) زمان بلاک شده در نظر گرفته می‌شود. به زبان ساده، زمان مسدود شده را اندازه می‌گیرد. اگر این زمان بیش از 50 میلی ثانیه باشد به احتمال زیاد کاربر متوجه پیشامد مشکل می‌شود. و اگر این فرایند بیش از 50 میلی ثانیه به طول انجامد، زمان بلاکینگ محاسبه می‌گردد.

۵- بخش LCP) Largest Contentful Paint)

از آنجایی که گوگل برای سرعت سایت‌ها ارزش زیادی قائل است افزایش سرعت سایت از مهمترین دغدغه های هر کسب و کاری است. یکی از مهمترین فاکتورهایی که جی تی متریکس جدید بررسی می‌کند، زمان ترسیم شدن بزرگترین المان صفحه است. این المان‌ها می‌توانند، تصاویر، ویدیو، تصاویر پس زمینه ای که از طریق CSS بارگیری می‌شوند، عنوان‌ها، جداول، لیست‌ها و یا هر عنصر دیگری باشند. اگر 75 درصد از بازدیدکننده‌های سایت سرعت مناسبی را دریافت کنند، گوگل نمره خوبی به آن صفحه اختصاص می‌دهد.

۶- بخش CLS) Cumulative Layout Shift)

شاید برای شما هم پیش آمده باشد که در هنگام باز کردن صفحه ای، عناصری مانند محتوا، عکس، فرم و … در جای دیگری باشد و با لود کامل صفحه به جای اولیه خود بازگردند. هرچه میزان این اتفاق بیشتر باشد سطح تعامل کاربر با مشکل روبرو می‌شود. پارامتر LCP بیشتر به قسمت UX سایت توجه دارد و در سئو سایت بسیار با اهمیت است به طوری که قسمتی در سرچ کنسول برای آنالیز این پارامتر اضافه شده است. این پارامتر عددی بین یک تا 10 را دارد. هر چه عدد به یک نزدیک تر باشد، بهتر است.

Core web vital چیست؟

وب وایتال (Web Vital)، راهنمایی برای ایجاد یک تجربه کاربری عالی است که به نظر می‌رسد پیاده سازی آن در سایت‌ها از سال 2021 ضروری می‌باشد. Core web vital زیرمجموعه ای از Web Vital است که تجربه تعامل کاربران با صفحه سایت را منعکس می‌کند. در حال حاضر این ابزار بر ۳ قسمت تجربه کاربری، نحوه تعامل و ثبات بصری (Visual Stability) تاکید دارد و پارامترهایی مانند LCP، FID، CLS را بررسی می‌کند (این بخش‌ها بیشتر توضیح داده شدند). البته این پارامترها ثابت نمانده و انتظار می‌رود با گذشت زمان، معیارهای دیگری نیز از سمت گوگل اعلام شود.

میزان اهمیت و تاثیر گذاری Core Web Vital را با اضافه شدن این بخش در سرچ کنسول بیشتر می‌توان درک کرد. این report در دو قسمت موبایل و دسکتاپ مورد بررسی قرار می‌گیرد. در واقع پیش بینی می‌شود core web vital علاوه بر تجربه کاربری بر روی سئو نیز تاثیر بگذارد. همان گونه که گفته شد، گوگل معتقد است که این ابزار برای کلیه کسب و کارهای وابسته به وب کارامد است.

اما روش گوگل برای جمع آوری دیتا چیست؟

۱- Filed data

همانطور که می‌دانید گوگل کروم داده‌های تجربه کاربری کاربران مانند Bounce rate یا Exit rate را به صورت ناشناس، جمع آوری می‌کند، سپس صاحبین سایت با استفاده از این داده‌ها می‌توانند به راحتی به تجزیه و تحلیل عملکرد سایت خود پرداخته و در نتیجه آن را بهبود ببخشند.

۲- Lab Data

ربات‌های گوگل دائما به سایت‌ها سر می‌زنند و سایت را از نظر ساختار بررسی می‌کنند. ۴ سیگنالی که در کنار پارامترهای اساسی (LCP، CLS، FID) توسط گوگل بررسی می‌شود، عبارت اند از:

Mobile-friendliness
Safe-browsing
HTTPS-security
Intrusive interstitial guidelines

در انتهای تمام مطالبی که خواندید و درباره آپدیت جدید جی تی متریکس اطلاعات کافی به دست آورده‌اید، می‌دانید که جی تی متریکس جدید بهترین راه برای آنالیز و افزایش سرعت سایت شما است. چرا که شما با تست جی تی متریکس می‌توانید با چشم‌های گوگل به مشاهده وبسایت خود بپردازید و شاهد مشکلاتی باشید که برای کاربران شما ایجاد می‌شود، سپس تلاش کنید تا وبسایت خود را برای تمامی مرورگرها و دستگاه‌های موبایل بهینه کنید.

بهبود-عملکرد-وب-سایت

بهبود عملکرد وب سایت

 

چنانچه در این زمینه نیاز به راهنمایی و یا انجام پروژه دارید می تونید از طریق فرم زیر، اطلاعات مورد نیاز رو برای ما ارسال کنید تا در اسرع وقت با شما تماس گرفته بشه و بتونیم در خدمت شما باشیم

نام شما :
ایمیل شما :
موضوع پیام :
لینک سایت (اختیاری) :
شماره موبایل (اختیاری) :
متن پیام (ضروری):

 

« شمسی سازی
AJAX چیست و چه کاربردی در طراحی صفحات وب دارد؟ »
wefwegwegweg/wp-content/themes/future