راهنمای رفع سریع مشکل فیلتر محصولات و بروز رسانی پایگاه داده ووکامرس فروشگاه های اینترنتی

[short_link]
بعد از آپدیت ووکامرس، تغییراتی در جدول و پایگاه داده ووکامرس به وجود اومده که افزونه هایی که قبلا با جداول ورژن قدیمی تر کار می کردن یا عملکردشون مختل شده و یا اینکه دیگه کار نمی کنن . در ادامه پست به این موضوعات می پردازیم .
  1. شرایط و دلیل بروز رسانی پایگاه داده ووکامرس
  2. ساده تربن راه حل برای حل مشکل فیلتر محصولات ووکامرس
  3. چرا فیلتر محصولات ووکامرسی درست کار نمی کنه ؟
  4. چرا بعد از آپدیت خیلی از محصولات نمایش داده نمیشن ؟
  5. چطور مشکل فیلتر محصولات رو رفع کنم ؟
  6. آیا راهی هست که از بروز این مشکلات جلوگیری کنم ؟

 

شرایط و دلیل بروز رسانی پایگاه داده ووکامرس:

همونطور که گفته شد با توسعه و پیشرفت افزونه ها، بر اساس نیاز  وب سایت و عملکردهای یک افزونه کدنویسی جدید و در صورت نیاز جداول جدیدی در پایگاه داده و یا همون دیتابیس سایت ایجاد میشه . در مورد ووکامرس آخرین نسخه ورژن 5  نسخه 5.9.1 هست که از لینک زیر قابل دریافت هست.

دریافت نسخه 5.9.1 ووکامرس

بیشترین و یا شاید مشهودترین مشکلی که برای ووکامرس و فروشگاه های اینترنتی پیش اومده مشکل فیلتر محصولات هست که دلیل اون استفاده ووکامرس از ورژن 6 به بعد از یک جدول ویژگی جدید هست که اطلاعات مربوط به ویژگی یک محصول اونجا ذخیره میشه .

همونطور که درست حدس زدید افزونه هایی که قبلا ویژگی های محصول رو از post_meta  دریافت می کردن با مشکل مواجه میشن  و عملکردشون مختل میشه و فیلترها کار نمی کنن . شما توی فروشگاه خودتون به تعداد زیاد محصول دارید اما در فیلتر محصولات تعداد کمی نمایش داده میشه و یا اگر نمایش داده بشه خیلی کم هست .

البته این مورد فقط مربوط به محصولات قدیمی میشه و محصولاتی که جدیدا ایجاد بشه ، چون اطلاعات در جدول درست ذخیره میشه مشکلی براش پیش نمیاد؛ اما برای محصولات قدیمی موضوع متفاوت هست و با مشکل مواجه میشن .

ووکامرس من چه ننسخه ای هست ؟ از کجا بفهمم از چه ورژنی استفاده می کنم ؟

برای این کار شما بعد از اینکه به مدیریت وردپرس فروشگاه اینترنتی خودتون لاگین کردید می تونید به منوی ووکامرس و وضعیت کلیک کنید .

وضعیت ووکامرس

وضعیت ووکامرس

بعد از کلیک بر روی این منوی ووکامرس، صفحه دیگه ای باز خواهد شد که تمامی اطلاعات در مورد نسخه ووکامرس نصب شده روی وب سایت شما رو نمایش خواهد داد .
در این قسمت که مشخص شده ورژن و نسخه در حال استفاده از ووکامرس نمایش داده می شود .

مشاهده نسخه در حال استفاده ووکامرس

مشاهده نسخه در حال استفاده ووکامرس

که نسخه ای که در تصویر در حال استفاده می باشد نسخه 6.8.1 هست که در حال حاضر در زمان انتشار این پست آخرین ورژن هست .

 

ساده تربن راه حل برای حل مشکل فیلتر محصولات ووکامرس

ساده ترین روش و راه حل این هست که اگر تعداد محصولات سایتتون زیاد نیست بدون معطلی دونه دونه محصولات سایت خودتون رو ویرایش کنید . البته همین که محصول رو بازکنید و بعد از لود کامل ، دکمه بروزرسانی رو بزنید کافی هست و اطلاعات در جدول جدید ذخیره خواهد شد .

راه حل دوم برگشت و دانگرید ووکامرس هست . یعنی اینکه ورژن ووکامرس رو به نسخه پایین تر برگردونید . برای این کار ووکامرس 5.9.1 رو دانلود کنید و از طریق هاست  (  سی پنل و یا دایرکت ادمین ) از هاست خودتون فول بک آپ بگیرید و بعد فولدر ووکامرس که در فولدر افزونه هاست رنیم کنید و این ورژن 5.9.1 رو آپلود و اکسترکت کنید و مجدد سایت رو مشاهده و تست کنید . البته ممکن هست که این روش روی همه سایت ها جواب نده . اگر مشکل پابرجا بود باید ورژن 5.9.1 رو پاک کنید و مجدد ورژن 6 رو فعال کنید . این روش کمی ریسکی هست و حتما باید از قبل فول بک آپ گرفته باشید و کمی به مسائل هاست آشنا باشید و با مسولیت خودتون این کار رو انجام بدید .

 

چرا فیلتر محصولات ووکامرسی درست کار نمی کنه ؟

دلیل اینکه فیلتر فروشگاه ددیگه کار نمی کنه این هست که قبلا ویژگی که برای کالا و محصول اضافه میشد در این جدول wp_wc_product_meta_lookup  ذخیره می شد مثلا اگر محصولی دارای ویژگی سایز، برند، وزن، رنگ ، ابعاد، و یا هر ویژگی دیگه ای بود توی این جدول ذخیره می شد و سایر افزونه ها و قالب بر اساس اطلاعات موجود در این جدول فیلترهای رو ایجاد می کردند و محصولات رو فیلتر می کردن .

جدول محل ذخیره ویژگی های محصولات در نسخه 5

جدول محل ذخیره ویژگی های محصولات در نسخه 5

 

چرا بعد از آپدیت خیلی از محصولات نمایش داده نمیشن ؟

در نسخه  6.7.1    و کلا نسخه 7 تغییرات زیادی در جدول ووکامرس وجود داشته و جدول بالا حذف شذه و جدول جدیدی به نام wp_wc_product_attributes_lookup اضافه شده که ویژگی های محصول توی اون ذخیره میشه

حالا قالب ها و افزونه هایی که اطلاعاتشون رو از این جدول یعنی wp_wc_product_meta_lookup دریافت می کردن با مشکل مواجه میشن .

وقتی هم مصحول جدیدی منتشر میشه و یا محصول قبلی آپدیت میشه ویژگی های محصول در این جدول   wp_wc_product_attributes_lookup  ذخیره میشه و به این جدول اضافه میشه.

چطور مشکل فیلتر محصولات رو رفع کنم ؟

ساده ترین راه حل اگر تعداد محصولات شما کم هست آپدیت و بروز رسانی محصولات هست . کافیه هر محصول رو باز کنید و ویرایش بزنید و آپدیت کنید یعنی روی دکمه بروزرسانی کلیک کنید . این روش ریسک کمی داره و ویژگی های محصول به درستی منتقل میشه . شاید زمان زیادی ببره اما ارزش داره و ریسک خرابی و دان شدن سایت و مشکلات دیگه کمتر هست .

اگر تعداد محصولات زیاد هست می تونید ووکامرس رو دانگرید کنید که در چند پاراگراف قبل توضیح دادم. فول بک اپ حتما باید گرفته بشه و حتما با مسولیت خودتون و اطمینان که فول بک اپ دارید این کار رو انجام بدید و به هیچ عنوان هیچ مسولیتی در این زمینه پذیرفته نمیشه

 

آیا راهی هست که از بروز این مشکلات جلوگیری کنم ؟

خیر.

اما می تونید همیشه اولین نفری نباشید که آپدیت می کنه . چون وقتی بروز رسانی های جدید میاد مخصوصا اینکه ما داریم از زبان فارسی و راست به چپ استفاده می کنیم احتمال اینکه افزونه و آپدیت ها مشکل داشته باشن  زیاد هست و بهتر هست که بزاریم چند روز و یا هفته بگذره و بعد آپدیت رو انجام بدیم تا اگر احیانا مشکلی بود رفع بشه و یا حداقل بتونیم با سرچ در گوگل راه حل مشکل رو پیدا کنیم به جای اینکه اولین کسی باشیم که با اون مشکل مواجه شده .

(0) دیدگاه برای این پست ثبت شده
دیدگاه خود را بفرستید
  1. اولین نفری باشید که دیدگاه خود را ثبت می کند!
« راهنمای اضافه کردن خودکار تاریخ روز به گراویتی فرمز
حل مشکل بزرگنمایی قالب archi »